ARAHAN BAYARAN (PO) I-SINAR : CARA BAYARAN I-SINAR KAEDAH PENGKREDITAN TERUS (DIRECT CREDIT) & MAKLUMAT PENTING PEMBAYARAN

ARAHAN BAYARAN (PO) I-SINAR

ARAHAN BAYARAN (PO) I-SINAR : CARA BAYARAN I-SINAR KAEDAH PENGKREDITAN TERUS (DIRECT CREDIT) & MAKLUMAT PENTING PEMBAYARAN

KWSP mengumumkan ahli yang memenuhi kriteria kelayakan boleh memohon bermula pada pertengahan Disember 2020, dan pembayaran pertama akan dilakukan sebulan selepas permohonan diluluskan. Untuk makluman,SEMAKAN I-SINAR : SEMAKAN STATUS, TARIKH PEMBAYARAN & SYARAT PERMOHONAN I-SINAR KATEGORI 2 (status pengeluaran Akaun 1 KWSP) akan dibuka bermula 4 januari 2021 iaitu bermula hari ini.

ARAHAN BAYARAN (PO) I-SINAR

CARA BAYARAN ARAHAN BAYARAN (PO) I-SINAR dan (DIRECT CREDIT) 

Seperti yang anda sedia maklum, pembayaran I-SINAR akan dilakukan melalui kaedah pengkreditan terus (direct credit) ke dalam akaun bank yang aktif milik anda.

Di sini terdapat CONTOH SOALAN KESELAMATAN I-SINAR : CARA JAWAB DENGAN BETUL

 

ARAHAN BAYARAN (PO) I-SINAR

ARAHAN BAYARAN (PO) merupakan agihan pembayaran untuk sesuatau urusan melalui cek ataupun pemindahan wang. ARAHAN BAYARAN (PO) ini merupakan opsyen yang diberikan oleh pihak kwsp. Anda boleh abaikan ARAHAN BAYARAN (PO) I-SINAR jika anda memilih untuk menerima bayaran secara kaedah pengkreditan terus (direct credit) . Namun, jika anda tidak memiliki akaun bank, anda boleh memilih kaedah ini.

ARAHAN BAYARAN (PO) I-SINAR

SEMAKAN IDENTITI ANDA TIDAK BERJAYA (I-SINAR) : BAGAIMANA NAK BUAT?

CARA BAYARAN MELALUI ARAHAN BAYARAN (PO) I-SINAR

Jika anda memilih bayaran melalui arahan bayaran (PO), anda akan menerima notis pengambilan bayaran melalui arahan bayaran dari pihak bank pada tarikh yang ditetapkan . Sekarang sudah ada i-Citra, ketahui juga ARAHAN BAYARAN (PO) i-CITRA

 

CARA BAYARAN MELAUI KAEDAH PENGKREDITAN TERUS (DIRECT CREDIT)

Apabila anda selesai membuat semakan status, dan permohonan anda telah diluluskan, terdapat beberapa maklumat penting yang perlu anda lengkapkan :

  • Maklumat bank aktif

Anda mesti membuat pilihan bank dan pastikan akaun bank itu adalah milik anda

 

  • Nombor akaun bank ( simpanan/semasa ) aktif

1) Masukan no akaun bank yang ada pilih di bahagian maklumat bank

2) Pastikan anda memasukkan ataupun menggunakan akaun bank milik anda sahaja

 

  • Sahkan no. akaun bank ( simpanan/semasa ) yang aktif

Masukkan semula no akaun bank untuk pengesahan

 

MAKLUMAT PENTING

Jika anda tidak memiliki akaun bank, anda mestilah hadir ke pejabat KWSP yang berdekatakan untuk mendapat ARAHAN BAYARAN (PO) I-SINAR

katahui juga KESILAPAN PERMOHONAN I-SINAR : SENARAI KESILAPAN SEMASA BUAT PERMOHONAN

jika anda merupakan belia, anda digalakkan memohon  GERAN AGROPRENEUR MUDA 2021

CARA MEMBUAT SEMAKAN I-SINAR

  • CARA PERTAMA MELALUI PORTAL I-SINAR

Untuk membuat semakan status i-Sinar yang telah bermula mulai hari ini, anda boleh menyemak status anda melalui portal i-Sinar. Sila ikuti langkah yang kami kongsikan di bawah:

  1. Sila layari laman web rasmi iSinar KWSP
  2. Alamat web : https://isinar.kwsp.gov.my
  3. Sila cari butang ikon SEMAK STATUS
  • CARA KEDUA SEMAK STATUS I-SINAR MELALUI I-AKAUN KWSP

kami akan kongsikan bagaimana untuk anda membuat semakan i-Sinar melalui i-Akaun KWSP, anda boleh menuruti langkah berikut yang kami kongsikan berikut :

  1. Sila layari laman web rasmi KWSP di sini: https://secure.kwsp.gov.my/member/member/login
  2. Log masuk i-Akaun KWSP (ahli)
  3. Masukan id pengguna
  4. Masukan kata laluan
  5. Klik pada peti mesej atau inbox
  6. Skrin  Akan memaparkan status permohonan sama ada proses permohonan I-SINAR anda telah diluluskan ataupun tidak.

 

GAGAL PERMOHONAN KATEGORI 1

Jika anda TIDAK LULUS Kategori 1, anda boleh mencuba membuat permohonan untuk Kategori 2 yang akan dibuka bermula 11 Januari 2021. Kemudahan pengeluaran i-Sinar merupakan satu kelebihan  untuk pencarum KWSP yang terjejas dalam tempoh krisis COVID-19 bagi membantu mereka meneruskan kelangsungan hidup dalam tempoh pendamik melanda.

cuba baca I-SINAR KWSP :SEMAKAN STATUS PENGELUARAN & JADUAL PEMBAYARAN

SYARAT PERMOHONAN I-SINAR KATEGORI 2

  • Ahli yang belum mencapai umur 55 tahun
  • Mengalami pengurangan pendapatan keseluruhan sebanyak 30% dan ke atas (jumlah gaji, elaun dan elaun kerja lebih masa) sejak 1 Mac 2020.

 

MAKLUMAT LANJUT & PERTAYAAN

Jika ada pertayaan tentang i-Sinar, sila hubungi pihak KWSP di talian 03-8922 6000 atau melayari https://www.kwsp.gov.my/ untuk mendapatkan maklumat lanjut.

 

 

 

 

 

 

33 thoughts on “ARAHAN BAYARAN (PO) I-SINAR : CARA BAYARAN I-SINAR KAEDAH PENGKREDITAN TERUS (DIRECT CREDIT) & MAKLUMAT PENTING PEMBAYARAN”

    • Assalammualaikum . sy nak tanya , mcm mana kita nk dpt notis arahan pembayaran tu ya ? dpt sms atau surat ? sbb permohonan suami sy dah diluluskan . dkt situ tulis akn dpt notis tu sblom 4/2 . tpi kami xthu sgt mksud po tu

      Balas
  1. Kalau pilih arahan pembayaran (PO), dan permohonan telah diluluskan.. cuma saya tak tahu langkah seterusnya.. adakah perlu ke cawangan kwsp terdekat atau tunggu sehingga dapat panggilan dari kwsp?

    Balas
    • Assalamualaikum… Nak tanya lepas pasal (PO) hari tu macam mane wak terus g kwsp ke mcm mne tu sebab saya pun (PO) dan tarikh pengeluaran (PO) 12.1.2021 tapi sekarang dah lewat 2 hari jadi xtau sebab xde respon pun.. Senang² terus g direct je kat kwso senang

      Balas
  2. arahan bayaran PO , saya akan menerima notis pengambilan arahan bayaran sebelum 19 januari tapi saya terlajak tarikh , masalahnya saya belum ke KWSP , mcm mana ye ?

    Balas
    • Nk tanya dapat arahan po tu dari panggilan atau dari surat yg dihantar ke alamat rumah?sbb saya pun masa mohon minta cara arahan bayaran tapi belum dapat arahan jadi saya tertanya tanya mohon penjelasan t.kasih

      Balas
  3. Saya telah lulus i sinar dan terima duit melalui arahan bayaran sebelum 19 Jan 2021 tapi sampai sekarang pihak KWSP masih belum bagi maklum balas..ada kah saya harus ke KWSP utk mengetahui lebih lanjut..

    Balas
  4. Saya menerima bayaran melalui (PO) sebelum 21/1/21. Bagaimana saya nk tau (PO) saya dah keluar @ belum.. Terima kasih..

    Balas
  5. Saya masih menunggu maklum balas bayaran melalui (PO) dari isinar sebelum 26/1/21. Bagaimana saya nk tau (PO) saya dah keluar @ belum.. Terima kasih..

    Balas
  6. sy menunggu arahan pembayaran PO pde trikh sblom 4/2/2021 nie . sy nak tahu dpt panggilan atau surat ya ??

    Balas
  7. Saya sudah terima panggilan dari pihak kwsp .. berhubung dengan ARAHAN PEMBAYARAN PO
    DI NEGERI SEMBILAN TETAPI SAYA BERADA DI NEGERI SELANGOR SEKARANG…APA YANG PERLU SAYA BUAT CIK

    Balas
  8. Sye punya akun rhb kna blok .buka akun bru bsn .bla bolh terima ilestari sye yg klur pada 25_1_2021..blum sye dapt lagi dan i sinar .dh awal info tukar akaun bank sblm trih byaran isinar klur ?lme btul tungu proses tukar acc bank .bukan sye yg nak hal mcm ni .lgi pun skrg dlm pkp .tlg lah percpat kan lah byaran ilestari dri 26_1_2021 smpy skrg tk dpt lgi byaran tlg pcpt kn prses byaran sma dgn isinar 4_2_2021.skyan trima kasih jwpn dri anda amat di hargai wassalm

    Balas
    • Saya blacklist kerana ada buat pinjaman di rhb. Akaun memang sy tidak dapat di buka sana. PO kena buka dengan bank RHB kan? Bagaimana encik urus PO untuk ke RHB tu? Encik dapat tukar PO ke bank bsn kah? Bagaimana caranya? Ini email saya [email protected]. sy dapat dapat blasan jawapan dari encik. Terima kasih

      Balas
  9. Tuan/Puan
    Says telah memohon pada 26 JANUARI DAN telah lulus . saya tiada akaun bank jadi saya pilih pembayaran melalui arahan po.. Tetapi saya masih belum menerima apa2 notis ataupun panggilan Dari pjbt KWSP..MACAM MANA…

    Balas
      • permohonan pertama sy melelui pembayaran po. dan suda di luluskan. tapi sy x belum hadir ke bank rhb. jadi sy suda membuat no akaun baru dan sy memohon pindahan pengeluaran. dan sudah diluluskan. jadi pembayaran pertama belum masuk lagi smpi skrg. mw dekat sebulan sda.sy slu chek di akaun belum masuk lgi. macam mna tu. adakah sy perlu hadir ke bank rhb utk menuntut pembayaran pertama tu.

        Balas

Leave a Comment