BANTUAN TUNAI PRIHATIN SABAH RM300:SEMAKAN PERMOHONAN

BANTUAN TUNAI PRIHATIN SABAH RM300:SEMAKAN PERMOHONAN

BANTUAN TUNAI PRIHATIN SABAH RM300

Kepada rakyat Sabah yang pernah membuat permohonan BANTUAN TUNAI PRIHATIN COVID-19 SABAH RM300,pemohon boleh membuat semakan status permohonan melalui portal https://bantuan.covid19.sabah.gov.my/.

Dah buat SEMAKAN STATUS BAYARAN BSP 3.0?

APA ITU BANTUAN TUNAI PRIHATIN COVID-19 SABAH RM300?

Pemberian Bantuan Tunai Prihatin COVID-19 ini adalah bantuan tambahan yang diumumkan oleh Kerajaan Negeri Sabah pada 28 Oktober 2020 yang lalu yang mana penerima yang layak akan menerima bantuan berjumlah RM300 seorang.

SASARAN UTAMA BANTUAN TUNAI PRIHATIN COVID19 SABAH

Berdasarkan makluman Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Hajiji Mohd Noor, bantuan ini akan memberikan manfaat kepada golongan sasar seperti mereka di dalam sektor pertanian, pelancongan, pengangkutan, anak yatim, ibu tunggal, dan OKU.

ADAKAH BANTUAN RM300 PERLU PERMOHONAN BAHARU?

Walau bagaimanapun, bantuan ini tidak melibatkan permohonan baharu kerana data penerima diambil daripada pelbagai kementerian seperti Jabatan Perkhidmatan Kebajikan Am Sabah, Jabatan Hal Ehwal Wanita Sabah, Kementerian Pertanian dan Industri Makanan (MAFI) dan lain-lain agensi.

Oleh kerana itu, para pemohon perlu menyemak semula status mereka sama ada mereka layak untuk menerima Bantuan Tunai Prihatin COVID-19 atau sebaliknya.

Bantuan Prihatin COVID-19 adalah sebahagian daripada Bantuan COVID-19 Sabah yang diumumkan oleh Ketua Menteri dengan peruntukan keseluruhan sebanyak RM160 juta.

BANTUAN BAKUL MAKANAN SABAH

Selain Bantuan Tunai Prihatin COVID-19, kerajaan negeri turut mengagihkan Bantuan Bakul Makanan berjumlah RM34.86 juta melibatkan 169,345 penerima.

SENARAI BANTUAN LAIN

Kerajaan Negeri Sabah juga memberikan bantuan lain seperti pengecualian sewa gerai penjaja dan pengecualian sewa Projek Perumahan Rakyat bermula tiga bulan bermula bulan Oktober hingga Disember.

CARA BUAT SEMAKAN BANTUAN TUNAI PRIHATIN SABAH

Semakan bagi Bantuan Tunai Prihatin COVID-19 ini boleh dibuat melalui langkah-langkah berikut.

  1. Layari https://bantuan.covid19.sabah.gov.my/.
  2. Isi no kad pengenalan anda.
  3. Tandakan pada kotak ‘Saya Bukan Robot.’
  4. Klik butang ‘Semak.’
  5. Status bantuan dipaparkan.

MAKSUD STATUS KEPUTUSAN BANTUAN TUNAI PRIHATIN SABAH

Penerima yang layak menerima bantuan ini akan menerima dua bentuk paparan keputusan sama ada mereka perlu mengambil wang di bank atau wang tersebut terus dikreditkan ke akaun bank.

CONTOH PAPARAN KEPUTUSAN  LAYAK

Contoh paparan bagi penerima yang layak adalah seperti di bawah:

Penerima Bantuan PRIHATIN COVID-19: [RM300] Sila tuntut di cawangan Bank Simpanan Nasional berhampiran anda, mulai 23 Nov 2020 (Isnin) atau

Pembayaran telah dikreditkan: (SUCCESS ‘Tarikh dikreditkan’)

CONTOH PAPARAN KEPUTUSAN  TIDAK LAYAK

Berikut adalah contoh paparan keputusan tidak layak:

  • Pemohon bukan berdaftar dengan Jabatan/Agensi di bawah MAFI; atau
  • Dukacita dimaklumkan bahawa permohonan DITOLAK:
  • Bukan klien Jabatan Perkhidmatan Kebajikan Am (JPKA).
  • Permohonan tidak lulus (JHEWA).
  • Tiada rekod permohonan.

Dah semak ke permohonan Bantuan Khas Ibu Tunggal(BKIT) RM300? Boleh buat SEMAKAN STATUS PERMOHONAN BKIT

MAKLUMAT LANJUT & PERTAYAAN

Jika ada pertanyaan lanjut mengenai bantuan ini, sila hubungi Kementerian Pembangunan Luar Bandar Sabah di talian 088-223 536 etx. 236 (Roshidi)/ 236 (Norsafi)/ 250 (Sukari).

55 thoughts on “BANTUAN TUNAI PRIHATIN SABAH RM300:SEMAKAN PERMOHONAN”

  1. 𝐒𝐚𝐲𝐚 𝐮𝐦𝐲 ..𝐤𝐧𝐩 𝐬𝐚𝐲𝐚 𝐭𝐚𝐤 𝐥𝐚𝐲𝐚𝐤 𝐦𝐞𝐧𝐞𝐫𝐢𝐦𝐚 𝐛𝐚𝐧𝐭𝐮𝐚𝐧 𝐜𝐨𝐯𝐢𝐝19(𝐑𝐦300) 𝐬𝐞𝐝𝐚𝐧𝐠 𝐤𝐚𝐧 𝐬𝐚𝐲𝐚 𝐠𝐨𝐥𝐨𝐧𝐠𝐚𝐧 𝐝 𝐛𝐚𝐰𝐚𝐡 𝐁40….𝐬𝐞𝐝𝐚𝐧𝐠 𝐤𝐚𝐧 𝐬𝐚𝐲𝐚 𝐚𝐝𝐚 𝐫𝐚𝐦𝐚𝐢 𝐚𝐧𝐚𝐤 𝐝𝐚𝐧 𝐦𝐚𝐬𝐢𝐡 𝐛𝐞𝐫𝐬𝐞𝐤𝐨𝐥𝐚𝐡

    Balas
    • Saya pun masih tak dapar lagi ..lagi pun dah lama tak berkerja ,di sebabkan covid melanda d negara kita ni..dahlh anak masih ada bersekolah..Harap kerajaan fahamlh keadaan sekarang ni rakyat dalam keadaan susah..

      Balas
  2. Saya bujang bekerja di semenanjung dan sekarang tidak bekerja lagi, balik sabah pun susah bawa penyakit nanti. Saya memohon bantuan covid sabah pada bulan may 2020 lalu tapi tidak lulus. Kenapa tidak lulus, Sebab apa?

    Balas
  3. Saya pun tak dapat jugak ni tidak layak…apa ni kata mau tolong anak Sabah yang kerja di semenanjung…skrg ni sudah tidak berkerja MCM mana ini

    Balas
  4. Saya Ismail.. status semakan bantuan covid 19 saya d paparkan PEMBAYARAN TIDAK BERJAYA.. invalid no account konon.. dah 2 kali seharusnya terima dlm Hb 22.04.2020 & 17.11.2020.. saya rujuk kaunter BSN’ akaun aktif (pembayaran sistem EFT.. ???)

    Balas
  5. Saya seorang nelayan persisiran pantai kenapa saya tak layak menerima bantuan covit 19 sabah saya pun terkesan akibat covit 19

    Balas
  6. Nama Sya da layak jdi penerima bantuan tersebut..
    Tpi kenapa bila sya pergi tuntut di bank bsn.. Pihak bank tak bgi.. Sya di suru prgi rujuk dlu ke pejabat daerah..

    Balas
    • Ermmm semua pegawai kerajaan negeri Sabah ni tk tau buat kja kh atau apa?konon mau bagi bantuan tp golongan sasar yg terpilih sj yg DPT stgh lg tgl tengok jalh org lain DPT bantuan ini baru betul pilih bulu atau kerajaan negeri Sabah tidak pandai mengatur sistem apalah begini bagus kamu kasi jatuh ja ni pegawai2 kerajaan bagini tiada guna jadi pegawai sama ja ndak payah kasi tau ada bantuan klu begini kn

      Balas
  7. BAGILAH INFO TEPAT MENGENAI PERMOHONAN COVID19 RM 300 …?YANG DI BAGI PERMOHONAN TIDAK BERDAFTAR DI BAWAH JABATAAN MAFI TU…TAK FAHAMLAH..MCM MNA BUAT PERMOHONAN…. BANTUAAN ADA?? TAPI PERMOHONAN SUSAH NAK POHON..SAYA DAH BUAT PERMOHONAN LALU TAK DAPAT LANGSUNG…HANYA ADA TIDAK BERDAFTAR DI BAWAH JABATAN MAFI…TAK PAHAMLAH??

    Balas
  8. Saya xdpt batuan covid 19 Sabah bilang xdi daftar mafi mna itu mafi saya mau daftar saya native Sabah kenapa x dpt tlong buat pencerahan bpn saya dpt plak

    Balas
  9. Kenapa saya tak lulus ya…saya golongan b40 tapi tak dapat ramai yg anak beranak yg dapat saya nie ada anak 4 org anak kecil tak dapat.bujang semua pulak dapat adoiii….cuba kamu cubit tangan kamu kalau sakit mcm tu juga kami.,.smoga allah membala
    s kamu amin

    Balas
  10. Salam…sye ibu tunggal & mmpunyai seorang anak yatim…sye jge golongan b40 yg hidapi penyakit migrain yg agak truk jge…sye nak tahu jge knp sye x dpt bantuan bkit rm 300.. tolong jelas kan…

    Balas
  11. Saya tergolong dalam kategori b40, tiada sumber pendapatan kerana tiada pekerjaan sejak 3 tahun lalu, namun begitu, saya juga tidak mendapat bantuan covid sabah. Semoga ada insan yang prihatin.

    Balas
  12. Sepatut nya, kerajaan peka kpd b40 sy pun b40, mei 2020 tdk dpt dikreditkan dlm akaun sy kerna tdk, aktif, stelah sy aktif kan, bantuan utk sabah utk hujung tahun 2020 dan awal thn 2021 masih tak dpt.
    Sdg bantuan b40 rekod kerajaan Malaysia ada,, dapat..
    Ketua menteri Sabah saya skrg ni.. oii kenapa tak bagi.. masih pilih kasih ka kami yg kasi up kmu semua tau dlm pr yg lalu..

    Balas
  13. Saya kisah sautang,,kenapa kami rakyat Sabah tidk dapat bantuan RM 300 ini,,,kami susah bapa saya banyak anak knp dia tidk dapat bantuan ini,,,saya sdh berusaha memohon hari tu tpy sama juga tidk dpt,, kesian bapa saya ,,,,

    Balas
  14. Rasa MCM bukan rakyat Sabah lh plak kn ada yg DPT ada yang tidak DPT sedangkan golongan sasar mempunyai rekod dlm LHDN yg layak kategori rakyat miskin tp tak DPT itu yg musykil,tk salahlah rakyat mengeluh sbb rasa tidak adil rasa MCM d anak tirikan plak

    Balas
  15. Sya ni di bawah golongan B40 tapi x dapat juga bantuan covid 19,anak pun dh ada,dh la x berkerja di kenakn pkp lagi.. Bantuan covid 19 pun x dapat baru ini, skali jer dapat bantuan anak2x sabah berkerja di semanajung,itu masa di sana, skrg dh duduk rumah sja d sabah ni, bantuan pun covid pun xda masuk2x,ckp jer Bantuan untuk golongan B40,tapi x semua g dapat, tidak tau sya dari mna punca masalah ini..hnya kata2x saja kerjaan sabah skrg ni

    Balas
  16. Pemimpin di sabah ni tolong lh,tengok data bsh tu,kau orang boleh nmpak mna rakyat sabah d bawah golongan B40.x semastinya mau ketogeri e kasih saja,ramai lg rakyat sabah x berdeftar dlm e kasih,sya ni lh org yg susah, xda apa2 hasil pendapatan,harapkn wang kwsp tuk mmbantu keluarga sndiri,,, pemimpin skrg d sabah ni.. Entah lh,ckp ambil berat pasal rakyat sabah, tapi masih juga yg ada x mndapat bantuan covid 19 RM300 tu…

    Balas
  17. Semua hanya wang kwsp jer.i lestari. I sinar tuk mmbantu kluarga sya sndiri, kerjaan pusat jer yg bnyak mmberi bantuan kpd sya,klu nk harapkn kerjaan negeri sabah..habuk pun xda,tengok rakyat lh bossku,d smua dearah negeri sabah ni,jgn tau ambil jawatan cm jer,brtambah ramai rakyat sabah hidup dlm kedaan susah.lg d tmbah pkp… Pantau bossku

    Balas
  18. Masa mengundi saya adalah pemilih juga
    Tapi masa bantuan tak terpilih lah pula.
    Aduiiii…panasss lah jugaaaa..kekadang
    Kalu di perhati kan yng layak tak akan dapat punya laaa..tapi yang tak layak .
    Tak sepatut nya lulus.tetiba lah pula awallll lagi masukkkk..mungkin ada yng.
    Menyangkal ne hal,tapi bole kita bukti kan
    Kalu nak..naaa…itu yng bikin panass..

    Balas
  19. Emil Suda,call Suda,tapi jawapan tetap Sama,masam tahiiii betul,saya Rasa itu bantuan one off suda masuk Salah pocket,rest in peace lorrr,
    Dari tarikh dia umum bantuan sampai sekarang tidak masuk2.mengasih palui rakyat saja

    Balas
  20. Saya mohd faizul khair bin bahari saya nak tahu macam mana mahu kemaskini balik2 mahu suruh cek tapi perlu di kemaskini jadi sekarang dimana mahu kemaskini

    Balas
  21. Mcm mna saya mau tahu saya layak atau tdk bntuan covid sabah nie..knpa saya nak cek nama saya tak bole..ad ka saya dpt bayaran tunai atau bank..?

    Balas

Leave a Comment