CARA MOHON BKC 2021(DAFTAR BANTUAN KHAS COVID-19)

CARA MOHON BKC 2021(DAFTAR BANTUAN KHAS COVID-19)

CARA MOHON BKC

 

Berdasarkan pengumuman terbaharu Perdana Menteri, kerajaan akan memberi Bantuan Khas COVID-19 (BKC) kepada isi rumah kategori miskin tegar, B40 dan M40 termasuk golongan bujang bermula Ogos.

 

Perkongsian artikel adalah bertujuan untuk berkongsi cara mohon BKC terbaharu.

 

JUMLAH BANTUAN BKC MENGIKUT KATEGORI

Seperti yang sedia maklum, kerajaan telah memperincikan bantuan ini mengikut kategori. Panduan ini menjelaskan dimanakah kategori anda :

 

Golongan Miskin Tegar

Kelayakan bantuan :

  • Bujang : RM500
  • Isi Rumah : RM1,300

 

Golongan B40

Kelayakan Bantuan :

  • Bujang : RM200
  • Isi Rumah : RM800

 

Golongan M40

Kelayakan Bantuan :

  • Bujang : RM100
  • Isi Rumah : RM250

 

CARA MOHON BKC 2021 (Daftar Bantuan Khas Covid-19)

 

Sehingga artikel ini ditulis, masih lagi tiada makluman berkenaan permohonan BKC dari sumber rasmi. Namun, berdasarkan sumbangan seperti BSH,BPN dan BPR adalah berkemungkinan kerajaan akan menggunakan data-data bantuan sedia ada.

MAKLUMAN PENTING!

 

Adakah perlu membuat permohonan bagi mendapatkan BKC?

Anda tidak perlu membuat permohonan kerana semakan kelayakan akan dibuat berdasarkan data sedia ada seperti berikut:

BilKategori PenerimaData Bantuan
1Miskin TegarPermohonan BPR 2021
2B40Permohonan BPR 2021
3M40Percukaian(LHDM)

Berikut adalah penjelasan kepada kategori penerima BKC:

bkc.hasil.gov.my

 

Adakah perlu DAFTAR BKC?

Tidak Perlu.

Adakah perlu LOGIN BKC?

Tidak perlu

Adakah perlu buat PERMOHONAN BKC?

Tidak perlu

Bagaimanakah kaedah bayaran ini dilaksanakan?

Pembayaran dibuat berdasarkan kaedah pembayaran seperti berikut:

Bagi kategori miskin tegar & B40 – Akaun bank yang telah didaftarkan semasa
permohonan BPR 2021

Bagi kategori B40 – Akaun bank yang telah didaftarkan dalam rekod percukaian

 

JADUAL PEMBAYARAN  BKC 2021

Berikut adalah Jadual bayaran BKC :

Golongan Miskin Tegar

  • Bujang: RM500
    • RM200 pada Ogos 2021
    • RM300 pada November 2021
  • Isi Rumah: RM1,300
    • RM500 pada Ogos 2021
    • RM500 pada November 2021
    • RM300 pada Disember 2021

Golongan B40

  • Bujang: RM200
    • RM200 pada Ogos 2021
  • Isi Rumah: RM800
    • RM500 pada Ogos 2021
    • RM300 pada Disember 2021

Golongan M40

  • Bujang: RM100
    • RM100 pada Ogos 2021
  • Isi Rumah: RM250
    • RM250 pada Ogos 2021

 

TERBARU KWSP membenarkan ahli membuat i-AKAUN KWSP online jer?

 

SOALAN LAZIM

Siapakah yang layak menerima bantuan BKC ini?

Terdapat 3 kategori penerima yang layak menerima BKC iaitu miskin tegar, B40 dan M40.

Berapakah jumlah bayaran yang akan diterima bagi penerima yang layak?

Jumlah bayaran yang akan diterima adalah daripada RM100 kepada RM1,300 mengikut kategori penerima.

Bilakah bayaran BKC akan dibuat?

Pembayaran BKC akan dibuat pada bulan Ogos, November, dan Disember mengikut kategori penerima.

Apakah matlamat utama pelaksanaan BKC?

Matlamat utama pelaksanaan BKC bagi memastikan rakyat mendapat bantuan pada bulan-bulan mendatang sehingga akhir tahun 2021

Macam mana nak buat semakan status BKC?

MAKLUMAT LANJUT & PERTAYAAN

Untuk maklumat lanjut mengenai cara mohon BKC, sila layari laman web Kementerian Kewangan di pautan https://www.mof.gov.my/.

50 thoughts on “CARA MOHON BKC 2021(DAFTAR BANTUAN KHAS COVID-19)”

  1. Saya telah hilang kerja and tiada pendapatan untuk Sara hidup keluarga Saya. Saya adalah Salam kategori B40. Saya perlu Bantuan BKC Dan BRN untuk keperluan Hari keluarga Saya.
    Saya minta jasa bail tuan diatas pertolongan Kerajaan.

    Balas
  2. Assalamualaikum saya ingin bertanya kenapa nama saya tidak lulus BPR sedang kan sebelum ini nama saya tiada masalah dalam penerima bantuan dari kerajaan sebelum ini… dalam tahun 2021 saya langsung x dapat bantuan apa 2 dari kerajaan sedang kan saya org Malaysia saya ibu tunggal ada 3 anak lagi….saya harap pihak kerajaan buka lah permohonan BPR semula mungkin bukan saya seorg saje yg mengalami nasib yg sama kami pun rakyat Malaysia yg memerlukan bantuan mungkin ada tersalah pandang..jika kami dapat bantuan dari kerajaan dapat lah mengurangkan beban kami yg sememangnya hidup susah jika kami dapat bantuan dari kerajaan boleh lah kami berniaga kecil 2 Lan untuk meneruskan kan hidup…harap pihak diatas dapat lah membantu kami yg terlepas pandang nie😔😔😔

    Balas
  3. Saya belom pernah dpt bantuan….dahulunya isteri saya yg dpt…skrg die xmohon sbb sbb xnk ambik tahu pasal bantuan2 kerajaan beri…so saya yg sangat memerlukan ini…disebabkan hlg perkerjaan

    Balas
  4. Sy bantuan BPR rayuan tak lulus, masalah dokumen pasangan perlu pengesahan dan BKC pulak buat semakan tiada dalam senarai BKC, sy mohon kerajaan buka rayuan BPR lagi mesti banyak lagi yg tak lulus, mungkin sy ada yg ter salah pandang waktu buat rayuan, kami sangat memerlukan bantuan kerajaan.🙏

    Balas
  5. Saya b40 miskin tegar ada dapat e-kasih tak dapat jugak ke bantuan onoff covid ini .. menyusahkan btul lah semenjak pedemik tak boleh kerja

    Balas
  6. Sy bantuan BPR rayuan tak lulus, masalah dokumen pasangan perlu pengesahan dan BKC pulak buat semakan tiada dalam senarai BKC, sy mohon kerajaan buka rayuan BPR lagi mesti banyak lagi yg tak lulus, mungkin sy ada yg ter salah pandang waktu buat rayuan, kami sangat memerlukan bantuan kerajaan.

    Balas
  7. Sejak pendemik melanda . Saya sudah kehilangan kerja . Sekarang pun saya masih lagi susah untuk mendapatkan pekerjaan. Hal ini sangat memberikan tekanan kepada saya kerana saya perlu menanggung keluarga dan anak saya yang masih kecil

    Balas
  8. Saya sudah tiada pekerjaan sejak 1/6/2020. Umor saya sekarang 63 tahun Semasa berkerja saya didalam kumpulan B40 (Berpendapat RM4001 keatas). Selepas 1/6/2020 saya tiada pendapat dan isteri tidak berkerja. tetapi masih lagi di dalam kumpulan B40 walaupun sudah dikemas kini dalam profail saya awal tahun ini. Bagaimana untuk saya membuat rayuan ?

    Terima Kasih

    Balas
  9. Bagaimana hendak membuat permohonan BKC? saya ibu tunggal me mohon bicara encik, tuan, puan. Terima kasih

    Bagaimana hendak membuat permohonan BPR.?
    Bagaimana hendak membuat permohonan BPN?
    Itu sahaja terima kasih

    Balas
  10. I’m house wife my child 6yr old..
    My husband left us pass 2 mth .. say him covi19. No income.. very hard to gv me house allowance.. 220/Since he Left Us. I have TakE my chid And FinD money RigHT Now

    Balas
  11. Sy bujang fasa 1 dapat rm200 tapi kenapa fasa 2 xada masuk pun..semak dalam semakan bkc dia tulis tiada rekod lak ic num sy.

    Balas

Leave a Comment