CARA MOHON i-SINAR KWSP ONLINE(PERMOHONAN GUNA i-AKAUN)

CARA MOHON i-SINAR KWSP ONLINE(PERMOHONAN GUNA i-AKAUN)

CARA MOHON i-SINAR KWSP ONLINE

Kepada ahli KWSP yang ingin mengeluarkan wang KWSP akaun 1 atau dikenali juga sebagai i-SINAR KWSP bermula Januari 2020.

Ahli boleh pilih CARA MOHON i-SINAR KWSP ONLINE(PERMOHONAN GUNA i-AKAUN) atau CARA MOHON i-SINAR KWSP ONLINE(portal i-Sinar).

APA ITU i-SINAR?

Melalui pembentangan Belanjawan 2021 6 November lalu, Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul telah membuat pengumuman bagi membenarkan pengeluaran simpanan KWSP.

Pada mulanya, beliau menyatakan pengeluaran Akaun 1 KWSP yang dibenarkan hanya berjumlah RM500 sebulan dan kemudahan ini akan diberikan kepada kira-kira 600,000 orang ahli sahaja.

Namun, apa yang lebih menggembirakan, KWSP telah mengeluarkan kenyataan media baru-baru ini yang menyatakan mereka telah meluaskan skop Skim i-Sinar dan lebih ramai pencarum akan layak untuk memohon kemudahan i-Sinar.

Perkara ini merupakan berita baik yang sangat dinantikan oleh ahli pencarum kerana mereka yang layak akan dibenarkan mengeluarkan simpanan KWSP sebanyak 10% dari Akaun 1 dengan syarat baki minimum sebanyak RM 100.

Kemaskini i-SINAR terbaru pula, ahli dibenarkan mengeluarkan akaun 1 KWSP sebanyak RM10,000.

Program ini dinamakan program i Sinar bagi membantu ahli yang kehilangan pekerjaan dan pendapatan bagi meneruskan kelangsungan hidup semasa.

Ia merupakan kesinambungan kepada program i-Lestari yang telah memberi manfaat kepada sebilangan besar pencarum KWSP sebelum ini.

Walaupun begitu, program ini menetapkan beberapa syarat khusus bagi pencarum yang terjejas.

Kepada yang mohon Geran Khas Prihatin(GKP) 2.0,boleh buat SEMAKAN GKP 2.0 bermula 27 November 2020

SIAPA YANG LAYAK MOHON i-SINAR?

  • Ahli KWSP yang telah kehilangan pekerjaan
  • Ahli KWSP yang diberi cuti tanpa gaji oleh majikan
  • Ahli KWSP yang tiada tiada sumber pendapatan
  • Pekerja sektor formal yang tidak mampu mencarum selama 2 bulan berturut-turut

semak TARIKH BAYARAN i-SINAR BULAN FEBRUARI

Berikut adalah syarat terkini Program i-SINAR:

  • Tidak kira sama ada disebabkan hilang pekerjaan, atau pendapatan mereka berkurangan tahun ini, ahli berkenaan layak memohon untuk membuat pengeluaran daripada Akaun 1.
  • Tanpa mengira sama ada ahli adalah pekerja sektor formal atau bekerja sendiri, tanpa mengira ahli aktif mencarum atau tidak, selagi terjejas pendapatan dengan ketara bolehlah mengeluarkan simpanan daripada Akaun 1 KWSP.

ANDA JUGA BOLEH CHECK BPR : SEMAKAN BANTUAN PRIHATIN RAKYAT

cuba juga mohon SPiM IPTS MARA 2021 

CARA MOHON i-SINAR KWSP ONLINE(TANPA i-AKAUN)

Berikut adalah contoh untuk buat permohonan pengeluaran i-Sinar tanpa perlu login i-Akaun(Portal i-SINAR KWSP). Maklumat rasmi adalah tertakluk kepada pengumuman rasmi KWSP dalam masa terdekat. :

  1. Sila Klik Permohonan Baharu KWSP
  2. Isikan Nombor MyKad.
  3. Pemohon mestilah belum lagi mencapai umur 55 tahun semasa permohonan permohonan pengeluaran i-SINAR melalui portal
  4. Isikan Nombor Telefon Bimbit,Alamat Email, Alamat Rumah,Poskod, Bandar,Negeri
  5. Pilih Amaun yang diperlukan (maksimum RM10,000)
  6. Selepas buat pilihan Amaun, pilih Bank
  7. Pilihan Bank untuk permohonan pengeluaran i-SINAR online Masukkan Akaun Bank (Simpanan / Semasa) Aktif untuk buat pengeluaran i-SINAR
  8. Pastikan nombor akaun bank aktif & betul bagi memastikan bayaran i-SINAR masuk tanpa sebarang masalah.
  9. Muat turun Dokumen Bukti Pendapat Terjejas
  10. Sila sahkan bahagian pengesahan permohonan.
  11. Klik Hantar

CARA MOHON i-SINAR KWSP ONLINE(GUNA i-AKAUN)

Berikut adalah contoh untuk buat permohonan pengeluaran i-Sinar  i-Akaun KWSP). Maklumat rasmi adalah tertakluk kepada pengumuman rasmi KWSP dalam masa terdekat. :

  1. Sila log masuk ke i-Akaun KWSP https://secure.kwsp.gov.my/member/member/login
  2. Klik pengeluaran
  3. Pilih i-SINAR
  4. Baca syarat & terma, klik OK
  5. Klik Seterusnya
  6. Pilih Amaun yang diperlukan(Maksimum RM10,000)
  7. Selepas buat pilihan Amaun, pilih Bank
  8. Pilihan Bank untuk permohonan pengeluaran i-SINAR online Masukkan Akaun Bank (Simpanan / Semasa) Aktif untuk buat pengeluaran i-SINAR
  9. Pastikan nombor akaun bank aktif & betul bagi memastikan bayaran i-SINAR masuk tanpa sebarang masalah.
  10. Sila buat semakan BUTIRAN MAKLUMAT
  11. Muat turun DOKUMEN BUKTI SOKONGAN PENDAPATAN TERJEJAS
  12. Sila sahkan bahagian pengesahan permohonan.
  13. Klik SETUJU,klik permohonan TAC,kemudian masukan TAC
  14. Klik HANTAR

SOALAN LAZIM CARA MOHON i-SINAR KWSP ONLINE

Bilakah boleh buat permohonan i-Sinar KWSP?

Bermula awal Disember 2020

Macam mana nak buat semakan kelulusan i-Sinar KWSP?

Boleh buat semakan melalui portal i-Sinar atau i-Akaun KWSP.

Bila boleh dapat duit i-Sinar?

Bagi pemohon yang ada buat permohonan pengeluaran pada bulan Disember, bayaran akan bermula Januari 2020.

Berapa banyak amaun  i-Sinar KWSP yang boleh dikeluarkan?

Ahli yang layak dapat membuat pengeluaran sebanyak 10% daripada amaun simpanan mereka dalam Akaun 1, tertakluk kepada baki minimum RM100

Terdapat dua kategori pengeluaran iaitu Simpanan Akaun 1 RM90,000 dan ke bawah dan Simpanan Akaun 1 RM90,000 ke atas.

Baki Akaun 1 RM 90,000 dan ke bawah

  • Bagi ahli yang mempunyai baki RM90,000 dan ke bawah (Akaun 1), had maksimum yang boleh dikeluarkan ialah RM9,000. Amaun pendahuluan ini akan dikreditkan secara berkala sehingga enam (6) bulan dengan pendahuluan pertama sehingga RM4,000.
  • Pengeluaran bulanan seterusnya ialah pada tahap maksimum RM 1,000 sebulan.

Baki Akaun 1 RM 90,000 ke atas

  • Bagi pencarum yang mempunyai baki lebih daripada RM90,000 (Akaun 1), mereka akan mempunyai akses pengeluaran pendahuluan sebanyak 10%.
  • Jumlah maksimum yang boleh didahulukan adalah RM60,000.
  • Amaun pendahuluan ini akan dikreditkan secara berkala sehingga enam (6) bulan dengan pendahuluan pertama sehingga RM10,000.
  • Pengeluaran bulanan seterusnya ialah pada jumlah maksimum RM10,000 sebulan.

Sila rujuk KEMASKINI i-SINAR RM10,000 untuk info terkini jumlah pengeluaran i-SINAR KWSP

Bagaimana jika pemohon tidak mempunyai akaun bank?

Tidak boleh buat permohonan i-Sinar

Untuk pengeluaran menggunakan sistem i-SINAR, anda mesti ada akaun atas nama sendiri.

Bolehkah guna akaun bank pasangan?

Walaupun permohonan boleh dibuat oleh sesiapa sahaja, termasuk suami atau isteri, maklumat bank mestilah sama dengan nama pemohon.

Ini bermakna, jika pemohon ialah suami, maka suami mestilah menggunakan akaun bank yang atas nama sendiri.

Adakah perlu ganti balik pengeluaran i-SINAR?

Ahli tidak perlu membayar pendahuluan yang dikeluarkan

Anda hanya perlu mengganti semula pendahuluan ini apabila bekerja semula dan caruman baharu diterima.

Caruman baru yang diterima ini akan dilakukan dengan 100 peratus caruman baharu akan dimasukkan terlebih dahulu ke Akaun  1 sehingga wang pendahuluan ini habis digantikan.

Selepas itu, sistem caruman akan kembali kepada sistem biasa iaitu 70 peratus bagi Akaun 1 dan 30 peratus bagi Akaun 2.

 

95 thoughts on “CARA MOHON i-SINAR KWSP ONLINE(PERMOHONAN GUNA i-AKAUN)”

  1. Sekiranya baki ilestari masih ada, boleh ke mohon terus pada awal disember nanti, dn slepas itu hnye tggu Duit auto masuk selepas baki ilestari habis.. atau perlu tggu shgga baki ilestari hbs bru boleh mohon isinar ??

    Balas
  2. Kmi yg di kurangkan pendapatan dpt mohon utk i-sinar? Sbb elayn kmi dh mulai d potong dan gaji semakin kecil utk tanggun keluarga dan byr brg keperluan

    Balas
  3. Sekiranya suami tlh meninggal dan ade nama pewaris (ank) yg blm 18thn blh ke si ibu memohon utk membuat pengeluaran i Sinar

    Balas
  4. Sebelum ni sy berkerja dan ada carum kwsp dan skrg sy dah berenti kerja sy skrg suri rumah..bole ke sy apply pengeluaran kwsp akaun 1 ?

    Balas
    • Assalamualaikum.. Nie yg sy copy dr web KWSP..

      7. Bila dan bagaimanakah pembayaran i-Sinar saya akan dibuat?
      Amaun kelayakan i-Sinar adalah berdasarkan baki simpanan Akaun 1 Ahli seperti berikut:

      Baki Simpanan Akaun 1: RM100,000 dan ke bawah Baki Simpanan Akaun 1: Lebih dari RM100,000
      Pengeluaran sehingga RM10,000 (Tertakluk kepada baki simpanan minimum RM100 dalam Akaun 1). Pengeluaran sehingga 10% daripada simpanan (Tertakluk kepada amaun maksimum RM60,000).
      Bayaran bulan pertama mengikut pilihan anda sehingga maksimum RM5,000. Bayaran bulan pertama mengikut pilihan anda sehingga maksimum RM10,000.
      Bayaran selebihnya adalah minimum RM1,000 sebulan (Tertakluk kepada baki akhir Akaun 1 dengan amaun bayaran minimum RM50).

      Dibayar dalam tempoh sehingga 6 bulan.

      Bayaran selebihnya adalah minimum RM1,000 sebulan.

      Dibayar dalam tempoh sehingga 6 bulan.

      Baki Akaun 1 Amaun pengeluaran maksimum Pembayaran bulan pertama
      RM4,500 RM4,400 RM4,400
      RM10,000 RM9,000 RM5,000
      RM70,000 RM10,000 RM5,000
      RM100,000 RM10,000 RM5,000
      Baki Akaun 1 Amaun pengeluaran maksimum Pembayaran bulan pertama
      RM100,001 RM10,000 RM10,000
      RM500,000 RM50,000 RM10,000
      RM800,000 RM60,000 RM10,000

      Balas
  5. Sy dah berhenti kerja selama 11 tahun & bekerja sendiri & Baru start mencarum sendiri pd awal January 2020..oleh SBB covid 19.. sy X bleh mencarum .. bleh ke ke sy buat pengeluaran i-sinar?

    Balas
  6. dlu sye bekerja dan ada caruman kwsp tpi sekarang sye dh xbekerja..suri rumah sepenuh masa..adakan sye boleh mohon i sinar..dlm akaun ada 5k..

    Balas
  7. Sya seorang tentera,apabila bpencen sya xperlu kan KWSP, sbab kami ada LTAT, sblum msuk tntera pnah lah keje kilang kejap,ade lah jgak duit lam KWSP tu,bole ke nk clear kan smua?

    Balas
    • Saya da lama berhenti kerja.. Akaun 1 saya ade 70k.. Saya surirumah..suami kja bawa bas.. Tp di cutikan tanpa gaji..skrg niaga kecil2an.. Akaun 1 suami x byk. Baru ade 30k..saya buat keputusan unt keluarkan dr akaun saya shj.. Boleh ke mohon..

      Balas
    • En Shah Baki minima akaun 1KWSP RM100 layak untuk pengeluaran.
      Baki anda 15k iaitu kategori pengeluaran 90k ke bawah had maksimum layak ialah 9k
      Tapi sy cadang anda Mohon jumlah bawah 5k pun cukuplah kerana duit itu untuk SIMPANAN di
      Hari Tua.

      Balas
  8. Akaun 2 saya tinggal rm78 lagi . So bln December saya tak dapat duit kwsp lah kan? Kalau akaun 1 saya ada 8k lebih bolehkah saya apply i sinar ? Agak-agak approve tak ?

    Balas
  9. Salam sebwlum ni sy bekerja pasang kemah.. Kenduri @ape2 function.. Start dr bulan 3.. X de job.. Sampai sekarang.. Tokey lagi terkesan.. Tp kite yg kerja makan gaji ni jemm.. X de ape2.. Harap ke duit 500kwsp tiap2 bulan.. Hutang2 semua sangkut.. Bil2 semua.. Byk hutang Dgn org nk bayar itu ini bkn ckp 500 sebulan

    Balas
  10. Hanya 10% bagi pencarum yang katogeri 90,000 ke bawah?

    Bermaksud kalau akaun 1 cuma ada 10,000 – 15,000 akan dapat 10% (1,000 – 1,500)?

    Macam tu?

    Macam mana dengan pencarum yang berusia 20an yang baki dia peroleh sekarang sekitar belasan ribu? Dan dia juga terjejas pendapatan, takkan nak bagi 200-300 untuk survive sebulan?

    Boleh merempat kalau betul macam ni.

    Balas
    • Ade tulis kat atas tu……. boleh tglkan 100 dlm baki acc 1.

      “Berapa banyak amaun i-Sinar KWSP yang boleh dikeluarkan?

      Ahli yang layak dapat membuat pengeluaran sebanyak 10% daripada amaun simpanan mereka dalam Akaun 1, tertakluk kepada baki minimum RM100”.

      Makna kalo dlm acc kwsp tu ade RM4150… Boleh kuarkan RM4050.

      Balas
  11. wah3 page ni… lebih sudu dari kuah… kwsp pon belum keluar kenyataan rasmi, dah pandai2 bg guideline cara memohon.. hebat…. sahih x sahih blkg kira.. janji visit masuk cung..

    Balas
  12. saya nk tanye jika acc 2 sudah hbs adakah layak tuk memohon pengeluaran acc 1? acc 2 tu kira keluarkan tuk beli rumah masa bulan 3 tahun nie

    Balas
  13. Saya nak tanya kalau i lestari boleh buat pengeluaran sacara aahan bayaran adabkah isinar sama juga seandaikan sama isinar perlu membuat arahan bayaran sama seperti i lestari

    Balas
  14. Saya keje kerani di pejabat kerajaan gaji bawah rm3k..suami tak bekerja.saya pilih pencen..kwsp akaun 1 masih ada lagi sebab sebelum kerja kerajaan sya keje swasta lama.boleh ke nk bawa keluar

    Balas
  15. Syarat2 untuk keluarkan i-sinar ni macam menyusahkan sesetengah golongan la.. bagaimana kalau yang tiada dokument sokongan nak mengatakan yang mereka hilang punca pendapatan..contohnya macam sy, sy hilang punca kerja dan pendapatan..lebih dari 6 bulan dan hanya bergantung harap dari sumber pendapatan suami yang hanya cukup cukup makan..sehingga ikat perut sy sendiri kerana nak isi perut anak
    Jadi kenapa i-sinar nak buat pengeluaran lagi susah berbanding i-lestari .. i-lestari tidak perlu dokument sokongan bagai… nak keluar duit sendiri punya susah… grrr!!!!

    Balas
  16. Saya dah xberkerja dlm 4 tahun sebab kena jga mak yg uzur ..sekarang surirumah, suami pencen dlm 900 ratus lbh ada anak masih bersekolah ,blh ke saya mohon i sinar.. Baki acc 1 dlm 40k..saya nak kelUarkn dlm 10k blh ke..sbb saya tiada apa2 dokumen pengesahan..mohon penjelasan pihak tuan. Tq

    Balas
  17. Saya dapat pencen setiap bulan Rm355.00. Utk menambah pendapatan saya meniaga kecilan. Bila covid19 dan pkp semua pendapatan terjejas. Saya masih ada hutang rumah dn kenderaan. Macam kes sy boleh tak keluarkan akaun 1 I-sinat. Tk

    Balas
  18. saya Pn Nurfarhasyahraein tak boleh bekerja last dari bulan feb 2020 – skrg sudah 10 bulan tiada bergaji guna wheelchair tak normal skrg cuba usaha fisio rawatan pakar hsa boleh ke pengesahan dah ada…..sy ibu tunggal ada anak lelaki 9 tahun yang layan saya tolak wheelchair ke tandas sdgkan dia sendiri pun byk kali excciddant juga..

    Balas
  19. Tak kaa menyusahkan nak mcm2 documents mcm² surat…kalau kami nie kaya raya x ambik dah kwsp, x carum pun kalau duit belambak² …Dah laa ssah, nie nak menyusahkan lagi…Thank you lah, terbaik sgt kera jaan 👍🏻👍🏻

    Balas
  20. kalau gaji dibayar dengan cash dan masuk acc macam mana? Sekarang yang terjejas yang bayar cash, memang tak ada dalam bank stmt pun asalnya.

    Balas
  21. Jika i sinar dah lulus tapi tersalah masuk amount bolee kemaskini x ??😭😭Saya salah masok amount sbb masa buat tuu apps nya yg lama punyaa

    Balas

Leave a Comment