HARGA KADAR KOMPAUN SAMAN TRAFIK (PDRM JPJ)

CARA CHECK HARGA KADAR KOMPAUN SAMAN TRAFIK?

KADAR HARGA SAMAN TRAFIK PDRM JPJ

Perlu diingatkan bahawa kadar harga kompaun saman PDRM ini mungkin akan berubah dari semasa ke semasa. Berikut adalah jenis kesalahan dan kadar harga saman polis trafik:

KATAGORI KESALAHANJENIS KESALAHAN KADAR SAMAN
Kesalahan (A)
  • Memandu laju (Tidak melebihi 40 km/j dari had yang ditetapkan)
  • Membuat pusingan ‘U’ di tempat yang tidak dibenarkan.
  • Brek tidak efisyen
  • Berhenti di petak kuning
  • Tidak mematuhi isyarat ‘No Entry’
  • Gagal mematuhi lampu isyarat
  • Tidak memakai tali pinggang keledar
  • Memotong barisan (potong Q)
  • Menggunakan lorong kecemasan
  • Tiada lesen memandu
Semua jenis kenderaan:
  • 1 – 15 hari = RM150
  • 16 – 30 hari = RM200
  • 31 – 60 hari = RM300

Motorsikal bawah 250cc:

  • 1 – 15 hari = RM100
  • 16 – 30 hari = RM150
  • 31 – 60 hari =RM300
Kesalahan (B)
  • Lampu tidak menyala
  • Lampu brek tidak berfungsi
  • Tidak memasang lampu
  • Tidak memasang cermin sisi
  • Membawa barang di dalam kenderaan yang tidak bersesuaian
Semua jenis kenderaan:
  • 1 – 15 hari = RM100
  • 16 – 30 hari = RM150
  • 31 – 60 hari = RM250

Motorsikal bawah 250cc:

  • 1 – 15 hari = RM50
  • 16 – 30 hari = RM100
  • 31 – 60 hari =RM150
Kesalahan (C)
  • Lesen memandu tamat tempoh
  • Tidak hadir pemeriksaan PUSPAKOM bagi kenderaan perdagangan
  • Tidak membuat tukar milik
  • Tidak mempamerkan plat ‘P’
Semua jenis kenderaan:
  • 1 – 15 hari = RM70
  • 16 – 30 hari = RM120
  • 31 – 60 hari = RM150

Motorsikal bawah 250cc:

  • 1 – 15 hari = RM40
  • 16 – 30 hari = RM70
  • 31 – 60 hari =RM120
Kesalahan (D)
  • Memandu laju (melebihi 40 km/j dari had yang ditetapkan)
  • Pemandu teksi tidak menggunakan meter
Semua jenis kenderaan termasuk motosikal di bawah 250cc:
  • 1 – 60 hari =RM300

HARGA KADAR KOMPAUN SAMAN SAMAN JPJ

Berikut adalah jenis kesalahan dan kadar harga kompaun saman Jabatan Pengangkutan jalan (JPJ):

JENIS KESALAHANKADAR SAMAN
  • Tidak memakai topi keledar
  • Topi keledar tidak diikat selamat
  • Topi keledar tidak mengikut piawaian
  • Gagal mematuhi isyarat lalulintas had laju yang ditetapkan (kejara)
  • 1-15 hari: RM 300
  • 16-30 hari: RM 300
  • 31-60 hari: RM 300
  • Meletak kenderaan di garisan berkembar
  • Meletak kenderaan di garisan lurus dan putus-putus
  • 1-15 hari: RM 150
  • 16-30 hari: RM 200
  • 31-60 hari: RM 300
  • Meletak kenderaan di tempat yang menyebabkan bahaya
  • Meletak kenderaan berhampiran pili bomba kurang dari 10 kaki
  • Meletak kenderaan di hentian bas kurang dari 30 kaki
  • Meletak kenderaan di simpang jalan kurang dari 30 kakimeletak kenderaan di selekoh kurang dari 30 kaki
  • Berhenti di lintasan pejalan kaki
  • Pemandu letak kenderaan menghalang lalulintas-motosikal
  • Berhenti di petak kuning
  • Pandu perlahan di sebelah kanan jalan
  • Tidak pandu di sebelah kiri jalan
  • Tidak rapat kiri semasa membelok kiri
  • Tidak rapat kanan semasa membelok kanan
  • Tidak ikut lorong betul semasa hampir di simpang
  • Pusing u di tempat yang tidak dibenarkan
  • Tiada cdl
  • Membawa lebih daripada seorang penumpang
  • Menghalang lalulintas semasa memandu
  • Tidak beri laluan pada ambulan,bomba,polis,jpj,kastam
  • Tidak selenggara kenderaan dengan baik
  • Topi keledar dipasang cermin pelindung muka berwarna
  • Motosikal menarik treler
  • Menghalang pergerakan lalulintas yang lain
  • 1-15 hari: RM 100
  • 16-30 hari: RM 150
  • 31-60 hari: RM 250
  • Mempamerkan no. pendaftaran tidak mengikut spesifikasi
  • Gagal kemuka lesen kenderaan motor-motosikal >250cc
  • 1-15 hari: RM 70
  • 16-30 hari: RM 120
  • 31-60 hari: RM 200
  • Kenderaan barangan tiada tanda di badan kenderaan yang ditetapkan
  • Bawa barangan di dalam kenderaan tidak sesuai
  • Meter kelajuan tidak diselenggara dengan baik
  • Tanpa memasang hon
  • Memasang siren tanpa kebenaran
  • Lampu petunjuk arah tidak mengikut spesifikasi
  • Tidak pasang lampu berhenti
  • Lampu berhenti tidak mengikut spesifikasi
  • Tidak selenggara penyenyap bunyi dengan baik
  • Tidak selenggara tayar dengan baik
  • Mengeluarkan bunyi bising yang keterlaluan
  • Memasang lampu hadapan selain warna putih
  • Motosikal tidak menyalakan lampu setiap masa
  • 1-15 hari: RM 50
  • 16-30 hari: RM 100
  • 31-60 hari: RM 150
  • Tidak berkuat kuasa perakuan pemeriksaan-motosikal
  • Gagal pamer perakuan pemeriksaan kenderaan
  • Gagal mematuhi isyarat lalulintas
  • Gagal mematuhi isyarat lalulintas letak kenderaan ditanda no parking
  • Gagal mematuhi isyarat lalulintas letak kenderaan di garisan kuning
  • Gagal mematuhi isyarat lalulintas letak kenderaan di garisan putih
  • Mempamerkan no. pendaftaran yang sukar dicamkan depan dan belakang
  • Mempamerkan no. pendaftaran yang sukar dicamkan depan
  • Mempamerkan no. pendaftaranyang sukar dicamkan belakang
  • Gagal mematuhi perintah larangan pg1
  • Gagal patuhi notis arah periksa tidak patuhi arahan hantar kenderaan untuk tujuan sita
  • Gagal beritahu pengarah perubahan butir-butir kenderaantidak buat tukar hakmilik dalam masa 7hari
  • Tidak pamer plat ‘l’ hadapan dan belakang
  • Pamer plat ‘l’ hadapan dan belakang tidak mengikut spesifikasi
  • Gagal mematuhi syarat ldl (membawa penumpang)
  • Tidak pamer plat ‘p’ hadapan dan belakang
  • Pamer plat ‘p’ hadapan dan belakang tidak mengikut spesifikasi
  • CDL tamat tempoh
  • PDL tamat tempoh
  • Gagal mengemuka pdl
  • Gagal kemuka cdl semasa diperiksa
  • Gagal patuhi notis 114 temusiasat
  • Gagal beri maklumat pemandu
  • Guna kenderaan semasa lesen kenderaan motor telah diserah balik
  • Gagal kemuka lesen kenderaan motor-motosikal
  • Mengalih kenderaan yang disita tanpa kebenaran
  • 1-15 hari: RM 40
  • 16-30 hari: RM 70
  • 31-60 hari: RM 120

KADAR HARGA KOMPAUN PDRM JPJ

Perlu diingatkan bahawa harga kompaun saman PDRM ini mungkin akan berubah dari semasa ke semasa. Berikut adalah jenis kesalahan dan kadar harga kompaun PDRM JPJ iaitu:

  • Tidak memakai topi keledar – RM100
  • Memotong barisan secara berbahaya – RM150
  • Memandu di lorong kecemasan – RM150
  • Kesalahan lampu merah – RM150
  • Halangan lalulintas – RM150
  • Membuat pusingan U di tempat yang tidak dibenarkan – RM150
  • Lampu isyarat kenderaan kenderaan tidak berfungsi – RM100
  • Larangan meletak kenderaan – RM150
  • Larangan memotong di jalan raya – RM150
  • Melebihi had laju (melebihi 40 km/j dari had laju) – RM300
  • Melebihi had laju (kurang 40 km/j dari had laju) – RM150
  • Tidak memakai tali pinggang keledar – RM150
  • Tiada lesen kenderaan/motor – RM150
  • Memandu sambil menggunakan alat komunikasi – RM150
  • Tidak pamer “P” Depan/Belakang – RM70

NOTA: Harga Asal Kompaun Mengikut Kesalahan (Harga asal, akan meningkat mengikut hari)

TAWARAN SAMAN JPJ/POLIS TERKINI

Sempena 100 Hari Aspirasi Keluarga Malaysia, JPJ/Polis menawarkan diskaun 80% pengurangan kadar kompaun saman yang boleh dikompaun (kecuali kes mahkamah yang berstatus waran tangkap atau perbicaraan) dari jam 8.00 pagi hingga 6.00 petang.

  • Tarikh Tawaran: 9 -31 Disember 2021
  • Cara Bayaran: Kaunter JPJ/Trafik, Kiosk JPJ/Polis, Portal JPJ/MyBayar Saman & di Sambutan 100 Hari Aspirasi Keluarga Malaysia KLCC

ARTIKEL LAIN

37 thoughts on “HARGA KADAR KOMPAUN SAMAN TRAFIK (PDRM JPJ)”

  1. Hi,

    Saya dikenakan saman melanggar lampu isyarat tetapi kenapa saya dikenakan saman RM300.

    Menurut harga di atas, 1 – 15 hari RM150 sahaja.

    Balas
  2. Maaf bertanya, saman jpj tiada lesen saya dah lepas tapi saya baru ingin membuat pembayaran. Bagaimana saya ingin tahu jumlah dan di mana tempat pembayaran saya

    Balas
  3. saya naktanya saya kena saman ubahsuai ekzos ? tapi saya research saman ubahsuai ekzos dah takde . so macam mana ye . minta pendapat pakar ulas sikit 😀

    Balas
  4. Nak tanya.. Berapa jumlah kalau saman dri 2018..saya kena 3 saman.. Lesen, loktek, insurans,..moto parking depan rumah..tapi tu moto nama ayah saya.. Saya kena di tempat kerja

    Balas
  5. Saya hendak bayar saman trafic..
    Atas kesalahan lesen tamat tempoh..
    Mengikut list ini..

    Kesalahan (C)
    Jenis kesalahan
    Lesen memandu tamat tempoh.
    Kadar saman Semua jenis kenderaan
    1 – 15 HARI =RM70
    16 – 30 HARI =RM120
    31 – 60 HARI=RM150

    Saman brtarikh 8/12/22
    Hari ini 11/12/22 saya hendak buat bayaran.. Pegawai menyatakan perlu membayar RM300..
    adakah jumlah saman hanya tertakluk di tempat tertentu sahaja?

    Balas
  6. Tolong semak harga saman…nama saya MOHD WELL BIN MOHD SHARIF…NO. MYKAD 830106125251… UNTUK SEMAKAN SAMAN POLIS, TRAFIK DAN JPJ

    Balas
  7. Saya kena saman atas kesalahan mempamerkan nombor pendaftaran tidak mengikut spesifikasi. Pegawai bagi saya notis & saman, dia suruh tukar dulu nombor plat ikut yg betul then bawak kereta pergi JPJ utk pemeriksaan. Dekat notis pun ada ckp tarikh bila saya kena pergi. Kiranya saya kena tukar no. plat dulu la kan? Lepastu pergi JPJ? Tapi dekat JPJ nnti prosesnya mcm mana plak ye??

    Balas

Leave a Comment